Instituție de învățământ acreditată de Ministerul Educației

Matematica

august 21, 2024

Matematica este fără îndoială un limbaj special, un limbaj care ajută ființele umane să înțeleagă cum funcționează legile universului. În abordarea Montessori, matematica nu este văzută ca o combinație de + și -, ci este despre a înțelege felul cum funcționează numerele, relația dintre numere. Copiii vor ajunge să memoreze, dar înainte de asta ei vor înțelege procesul în care se întâmplă lucrurile. Dezvoltarea copilului este ca un răspuns la activitățile pe care i le propunem. Rolul adultului este acela de a transmite matematica cu entuziasm, de a-l ajuta pe copil să înțeleagă conceptele matematice, luând în calcul tendințele umane care-l duc în direcția matematicii: ordinea, calcularea, repetiția, precizia, exactitatea și abstractizarea.

Maria Montessori a fost prima care a folosit termenul de minte matematică în relație cu mintea copilului, ea observând că însuși copilul cel mai mic are o înclinație matematică. Mintea matematică este parte din mintea umană care este exactă, ordonată și precisă. Este partea minții care găsește tipare, descoperă relații și are nevoie într-un fel sau altul să cuantifice tot ceea ce întâlnește, de multe ori neconștient. După 6 ani, copilul începe să conștientizeze cum funcționează matematica.

În abordarea Montessori, programa de matematică urmează o progresie deliberată de la concepte concrete la concepte abstracte. Aceste activități sunt prezentate folosind un set unic de materiale educaționale. Toate materialele matematice din Casa Copiilor oferă copilului mic posibilitatea de a se întâlni cu concepte matematice în forma lor naturală, concretă. Copiii sunt exploratori senzoriali și au o gândire concretă. Aceste două caracteristici ale minții la vârsta aceasta implică următoarele două aspecte: este nevoie de materiale care se adresează simțurilor și de materiale care să incorporeze sau să reprezinte concepte abstracte. În Montessori, începem cu introducerea cantității, prin materialul concret, apoi introducerea simbolurilor, după care se face asocierea cantității și simbolurilor reprezentative și verificarea, pentru a vedea dacă copilul a înțeles ideea asocierii și dacă este momentul în care știm că putem merge mai departe. Deși există un set distinct și specific de materiale Montessori concepute pentru a izola conceptele matematice, matematica este integrată perfect în diferite aspecte ale curriculum-ului primar Montessori. Fie că explorăm forme geometrice la Senzorial sau în artă, observăm modele matematice în natură sau introducem numărarea sau măsurarea în activități de limbaj sau de viață practică, adoptarea unei astfel de abordări interdisciplinare asigură faptul că conceptele matematice sunt considerate utile și relevante pentru viața reală.